De missie van Stichting Handicart is mobiliteit te verschaffen aan mindervalide golfers om hen daarmee in staat te stellen het golfspel te blijven beoefenen. De Stichting Handicart is een Nederlands initiatief dat 35 jaar geleden is genomen onder het motto: Keep Golfers Rolling. Voor het aanvragen, beoordelen en controleren van een handicart-pas heeft de Stichting Handicart ruim 180 vrijwilligers werkzaam op alle golfbanen in Nederland. De voorzitter van de Handicartcommissie van de golfclub Spaarnwoude is één van die vrijwilligers oftewel clubconsul. Op de golfbaan Spaarnwoude hebben in 2020 ca 330 golfers een handicart-pas.

Donaties en eigen bijdragen

Ter financiering van de aanschaf en onderhoud van de ruim 780 handicarts is de Stichting Handicart afhankelijk van donaties, eigen bijdragen en opbrengsten van Handicartwedstrijden. Elke golfer kan donateur worden voor €25 per jaar (richtbedrag). Pashouders betalen € 50 per jaar eigen bijdrage (verplicht) en €5 kosten voor de jaarlijkse verlenging van de pas.

Doneren of Pas aanvragen

De formulieren hiervoor zijn on line in te vullen op www.handicart.nl .  Voor de aanvraag van een pas is een medisch advies vereist. Het secretariaat of de clubconsul of de receptie van de baan helpen u desgewenst. De pasaanvraag moet altijd door de clubconsul worden beoordeeld en geaccordeerd..

Gereduceerd tarief

In plaats van €12/€24 betaalt u op Spaarnwoude €6.50 voor 9/18 holes. Alleen of met z’n tweeën. U kunt dan de €6.50 delen! Indien u echter een NIET-pashouder meeneemt is deze €10 verschuldigd aan de receptie!

Aantal handicarts

In 2020 waren 15 handicarts beschikbaar. Dat is niet genoeg om voor alle pashouders een buggy te reserveren. Hierover zijn weleens klachten. Daarom probeert de receptie van de baan altijd oplossingen te vinden, namelijk door eigen karren in te zetten

Tenslotte

Wees voorzichtig met de karren. Elke schade beperkt de beschikbaarheid. Doe alsof het uw eigendom is en laat geen medespelers achterop staan.

Cees Stet, voorzitter Handicartcommissie golfclub Spaarnwoude

5 april 2021