Op 27 oktober 1977 werd in een rumoerige, drukbezochte vergadering in Villa Zomerdijk aan Zijkanaal C golfclub Spaarnwoude opgericht. Gerjan van Waalwijk van Doorn weet het nog als de dag van gisteren: “Mijn vrouw Elma was erbij. Na een oproep in de lokale krant kwamen er veel meer mensen opdagen bij de oprichtingsvergadering in het kantoor van het recreatieschap dan verwacht. Naar schatting 250 mensen waren erbij, mijn vrouw werd direct tot ledensecretaris benoemd. Ten tijde van Kerstmis 1977 hadden zich al 350 leden gemeld.”

Daarna ging het snel. Begin 1978 werden bij notaris Eijckelhof in Schoorldam de statuten vastgesteld, op zaterdag 25 maart ging de eerste wedstrijd van start. De greenfee voor 18 holes was om te beginnen 10 gulden, de jaarcontributie voor senioren 30 gulden. De club groeide als kool. In het clubblad De Green zag je regelmatig de groeistuipen vermeld, zoals in de editie van augustus 1978: ‘Ondanks verzoeken in Uw clubblad en borden bij de 5e B-hole, zijn er nog steeds golfers, die om hun lost-ball te zoeken over de sloot springen en het koren hierbij vertrappen. De Stichting heeft zich genoodzaakt gezien bij constatering de golfer de toegang tot de course voor een bepaalde tijd te ontzeggen…’

De eerste jaargang van De Green kende een hoog gezelligheidsgehalte. In nummer 10 meldt het bestuur dat ‘op 25 september 1978 Reinout Pieter is geboren, de 2e zoon van onze ledensecretaresse Elma van Waalwijk van Doorn. Wij hopen Reinout spoedig in het clubhuis te kunnen begroeten. Naast geboortekaartjes bevatte De Green tips van de eerste pro Colin Mackay en wisecracks als: Golf is no longer a rich man’s game – there are millions of poor players.

Op 29 maart 1980 gebeurde er iets fenomenaals op Spaarnwoude. De toenmalige top-3 van de wereld, Jack Nicklaus, Sandy Lyle en Seve Ballesteros, speelden een demonstratierondje van 9 holes op Spaarnwoude, Jack Nicklaus gaf – met een tolk – zelfs een clinic! Stel je voor dat nu Scottie Scheffler, Jon Rahm en Rory McIlroy even langs zouden komen!

In no time groeide golfclub Spaarnwoude naar zo’n 1000 leden. Dat getal werd het plafond, er kwam een ledenstop. Op de toen nog 18 holes was het druk, te druk. Hoog tijd om golfarchitect Gerard Jol weer aan het werk te zetten voor de uitbreiding.