17 April 2023 — DE EERSTE ERVARING VAN HET ALLEREERSTE EERSTE IN DE HOOFDKLASSE 27 HOLES.

Zoals menig clublid wel weet is het allereerste eerste vier jaar op rij gepromoveerd gedurende de NGF competities. Ook dit jaar doen we weer verslag van onze belevenissen zodat jullie gezamenlijk met ons de NGF competitie kunnen beleven. Voor diegene die ons nog niet goed kennen. Het allereerste eerste bestaat uit: Captain Bas, Thomas, Glenn, Marijn, Daan, Niels en Floris.

In alle voorgaande edities, van de kelderklasse tot de 1e klasse, waren we ingedeeld samen met de Heemskerkse. Ook dit jaar ontvingen wij wederom de eer om op deze baan en club te mogen strijden. Sterker nog, op de Heemskerkse mocht onze hoofdklasse ervaring gaan beginnen.

Als eerste tegenstander hebben wij onze mede-debutant in deze klasse: Olympus Heren 2. Olympus 2 bestaat uit 2 Amerikanen, 1 Schot, 2 Engelsen en de overige teamleden zijn Nederlands. Dus de begroeting gebeurt in een mix van Nederlands en Engels. Dat belooft wat voor de rest van de dag.
De officiële wedstrijd is Olympus 2 – Spaarnwoude 1. Dit even in verband met de gemelde scores in dit verslag.

Zoals wij onze Captain kennen was vooraf de strategie bij de toss met ons voorbesproken. Als we het mogen zeggen, dan starten wij met de eer in de greensomes. De eer bij de singles ligt dan logischerwijs bij Olympus. Glenn was druk met zijn verbouwing van het huis dus hij speelde niet wat resulteerde in de volgende greensome samenstelling:

1. Thomas en Marijn: debuut, constant en rustig
  2. Daan en Niels: onverslaanbaar in alle NGF edities – de zekere 2 punten
  3. Bas en Floris: debuut, maar zeer complementair.

Een ander team gebruik is dat wij elk koppel, met uitzondering van de laatste, uitzwaaien in hun match. In passende shirts, jacks en bijbehorende mutsen staan we bij de eerste tee te wachten op onze tegenstanders. Gelukkig voor ons hebben we onze sponsoren bereid gevonden om naast de shirts en jacks ook mutsen te sponsoren.
Man, man, man wat was het koud op de polderbaan met die bokharde wind. Dit laatste item was als allerlaatste er toch bij gekomen, maar wat is dat deze zondag toch fijn!
Als verrassing was Glenn ons wel even op komen zoeken tijdens de start van deze competitiedag. Dus het totale team stond in vol ornaat op de teebox.

Met 2 perfecte drives gaat ons eerste koppel van start tegen een Amerikaan en Nederlander. Ook de tegenstanders slaan de eerste drives goed weg. Niet zo ver maar midden fairway dus dat belooft een mooie pot te worden. Vervolgens is het de eer aan Niels en Daan. Niels raakt 98% van de tijd de fairway dus deze heren kennen de tactiek: Fairway raken om vervolgens de registers open te trekken. Ook deze start is veelbelovend! Tegenstanders: een Schot en Engelsman…

Afsluiters zijn Bas en ondergetekende. Wij hebben een soortgelijke strategie als onze voorgangers. Wij mogen in onze greensome strijden tegen een Amerikaan en een Nederlander.

Resultaat greensomes: 0-6.

Wat betekent dat we allemaal onze greensome partijen gewonnen hebben en dus relaxed de lunch in gaan. Met de lunch komen we nog een bekend gezicht tegen: Ralph die jaren in de bediening bij Spaarnwoude werkte. Hij blijkt dus met geschoren kop tegenwoordig op Heemskerk te werken. Het blijft een kleine wereld.

Op naar de singles. De ervaren rekenaars in het team weten inmiddels met 2 gewonnen singles is de dagwinst een logisch gevolg. Daar gaan we voor strijden. Ook in deze competitie worden de singles aan de hand van de course handicap gespeeld. Dit houdt vandaag in dat Cap 2 spelers heeft die wisselbaar zijn. Dat is fijn omdat we daarmee ons op het sterkst kunnen inzetten. Volgorde voor de middag is: Thomas, Marijn, Daan, ik zei de gek, Niels en Bas.

Tijdens de singles houden we elkaar meestal wel op de hoogte van onze voortgang. Echter op de Heemskerkse layout is dat niet eenvoudig. Oud-teamlid en nestor Rob was gelukkig toeschouwer waardoor we informatie ontvingen over de voortgang. Hij ging als een ervaren reporter door de baan. Vervolgens werd het nog eenvoudiger toen ook Angelo en Mike onze eerste wedstrijd kwamen bewonderen. Onze toeschouwers zien ons dan ook komen tot het volgende resultaat: 4 – 8. Dit betekent dat we 3 wedstrijden winnen, 2 gelijk en 1 verliezen.

Eind resultaat: 4 -14.

We winnen hiermee de eerste wedstrijd van het seizoen 2023. Gedurende het aansluitende diner begrijpen we ook dat we vliegend van start gaan omdat onze score ook het beste dagresultaat is. Deze start heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de Heemskerkse geen geheimen meer heeft voor ons en dat onze Cap de laatste wedstrijd van 2022 aldaar met een cup met grote oren boven het hoofd gestaan heeft als poule winnaar van de 1e klasse waardoor we nu dus hoofdklasse mogen spelen.

De oplettende lezer heeft het gelezen: Olympus heeft gewoon 2 teams strijden in de hoofdklasse van de 27-holes competitie. Wellicht zou dit ook iets voor onze club kunnen zijn aangezien Olympus vergelijkbaar is met Spaarnwoude. Een club met een commerciële golfbaan als thuisbasis. Kunnen we mooi de andere clubs verrassen.

We gaan net als voorgaande jaren proberen om iedere week verslaglegging te doen van onze belevenissen.

Groeten, namens het allereerste eerste (Spaarnwoude 1 27-Holes)
Floris