18 April 2023 — Zondag 16 april reisden we af naar Den Haag. Nee, in tegenstelling tot andere teams niet om de Haagsche te spelen, maar om op de Haagse Golfvereniging Leeuwenbergh te strijden. De wedstrijd was Spaarnwoude tegen Oude Maas.

De weersverwachting zou bewolkt met een beetje wind zijn, maar eenmaal aangekomen was iedereen wederom blij met onze outfits met mutsen. Het beetje wind was toch iets straffer dan gedacht. Daardoor voelde het wederom koud aan en hadden we ook allemaal onze muts maar weer opgedaan.

Onze arme Captain lag ’s morgens nog in een Thaise salon met een onwillige rug, maar Glenn nam met veel plezier zijn plaats in na 2 maanden verbouwen. Voor onze greensomes betekende dit de volgende indeling: Marijn/Thomas, Glenn/Floris en Daan/Niels.

Door het handicaptotaal waren Daan/Niels ‘gedegradeerd’ naar de laatste flight. Deze degradatie heeft voor de nodige hilariteit gezorgd.

Leeuwenbergh is tussen het beton en asfalt van de A12, A4 en A13 gepropt en ligt op steenworp afstand van de Rijswijkse, maar ook Groendael, De Haagsche en Rozenstein zijn niet ver weg. De layout en routing heeft een kruisend patroon. Je gaat vanaf hole 2 heen en terug. Dat maakt Leeuwenbergh niet de meest fraaie baan. Het is leuk, maar niet spectaculair.

Hole 1 bij Leeuwenbergh is een par 3. Je moet ervan houden om met een dergelijke hole te starten. Glenn kon zijn herinneringen ophalen aan zijn studentenclub: De Edese GC Papendal. Ook daar is hole 1 een par 3. Onze gastheren beaamden dat een start op een par 3 nog wel eens tot vertraging leidt.

Goed, over naar de greensomes: Marijn en Thomas hadden het lastig, Glenn en ondergetekende gingen wel goed. En Daan en Niels doen wat ze altijd doen. Leuk detail om te melden. Één van onze vaste toeschouwers, de vader van Marijn, was ook afgereisd naar Den Haag om de ochtendpartij te zien. Dank voor de support Michael.

Resultaat greensomes: 4-2 voor ons.

Tijdens de lunch wordt de opstelling voor de singles besproken. Vooraan en in het midden kunnen we rouleren. We kiezen uiteindelijk tot de volgende opstelling: Thomas, Glenn, Marijn, Daan, Floris en Niels.

Om 13:30 wederom starten op hole 1 met de eerste single. Zoals gewend doen we dit als een treintje waarbij het opvolgende teamlid de start ziet en de rest de lunch afmaakt en/of zich voorbereid op de single.

Bas had vooraf al gemeld dat we op hole 10 konden verwachten dat hij de voortgang ging bewonderen. Als verrassing deed hij dat al bij hole 8 en 9. Ondanks het verkeer kon hij eerder naar de baan komen.

Stand op dat moment was dat de voorhoede het zwaar had, in de middenmoot het gelijkwaardig op ging en achteraan de winst in het vooruitzicht was.

Iedereen heeft een gedeelte na de turn mogen spelen. De voorhoede was vroegtijdig met verlies klaar, laatste flight heeft de tegenstander helemaal murw geslagen en 2 flights moesten tot de laatste hole strijden om gelijk te komen.

Resultaat: 4- 8 voor Oude Maas.

Eindresultaat: 8 – 10 Verloren. Nou. Dat was na onze winning streak van de laatste vijf NGF jaren wel eventjes wennen. Maar we staan nog steeds 3e in de poule. Ons winst- en verlies saldo is beter dan de tegenstander van vandaag waardoor we boven Oude Maas staan.

Zondag a.s. wacht ons de berg van Olympus. Onze lansen en zwaarden worden geslepen. Dat Pallas Athene en vrouwe Fortuna ons gunstig gezind mogen zijn.

Namens het allereerste eerste,

Floris