9 mei 2023 — Afgelopen zondag mocht het allereerste eerste tegen Heemskerk 1 vechten voor handhaving in de hoofdklasse 27-holes.
Aan het begin van de ochtend waren de volgende standen zeker: Leeuwenbergh poule winnaar, Oude Maas gastheer en runner-up in de poule, Olympus als laatste en daarmee sowieso degradatie kandidaat. Plaats 3 en 4 waren nog onbeslist dus we hadden een spannende strijd in het vooruitzicht.

Oude Maas, mocht je er een keertje willen spelen neem de volgende gevleugelde uitspraak binnen ons team in ogenschouw:

“Smal, raar en niet zoveel aan. En ik vind er niet snel zoveel aan”.

Routing is onlogisch en alles is dicht naast elkaar. Zowel tijdens het voorspelen als in de competitie hebben we niet zo veel FORE gehoord als op Oude Maas.

Tijdens het voorspelen werden al meerdere scenario’s met elkaar besproken en afgewogen. In de greensomes was de eerste groep van de Heemskerkse de sterkste van de gehele poule. Een verlies tegen deze jongens was het uitgangsscenario. De twee groepen daarna hadden een kans om de partij te winnen. Vanwege de smalle holes wisten we dat we een reeële kans maakten tegen deze longhitters en lage handicappers (+0,8 t/m 5.6).

Het opofferingsscenario zou inhouden: Marijn en Floris als eerste, daarna Niels en Thomas en afsluitend Bas en Glenn. Niels, Thomas, Bas en Glenn hadden qua handicaps beste papieren om de partij te kunnen winnen. Qua playing handicaps zou de wedstrijd er als volgt uit zien:

1. 12 versus 0
  2. 13 versus 9
  3. 17 versus 10.

Om 11:00 starten we dan ook in het zonnetje tegen de Heemskerkse. Voor onze trouwe supporter Michael was Rhoon niet te ver en wederom wordt er van het moment gebruik gemaakt om hem namens het hele team te bedanken voor de morele ondersteuning.

Dan ga ik gauw over naar het verloop van de greensomes.

Marijn en ik konden weerstand bieden tot en met hole 8. Achter ons waren Niels en Thomas op hole 7 uitgespeeld door Heemskerk. Spannend werd het in de laatste partij. Glenn en Bas stonden op de 7e hole 1 up. Hier ging het goed… De hole erna pakken ze de winst van de hole en zorgen voor de eerste 2 punten.

Resultaat greensomes: 2- 4.

Tijdens de lunch moesten we weer bepalen welke volgorde en daarmee wie tegen wie ging spelen. Over de eerste 2 en 3 en 4 konden we beslissen. Alleen de 5e en 6e speler stonden vast. Op basis van de ochtendpartij wordt in de teambespreking gezegd dat 2 punten sowieso zeker waren. Als die partij verloren zou gaan dan mochten we daar wel intern een ‘running gag’ van maken en de betreffende speler op de hak nemen.

Opstelling singles: Marijn, Thomas, Floris, Glenn, Niels en Bas.

Na 12 holes valt inderdaad het doek voor Marijn. Verliest met 7/6 van de plushandicapper. De hoop is echter nog niet gevlogen want we hoeven maar 3 partijen te winnen want die ene partij zou een zeker win zijn.

Voor mij zie ik een goede strijd gaande tussen Thomas en zijn tegenstander. Zelf moest ik mijn aandacht erbij houden want bij de turn sta ik al 5 up. Helaas zorgt dreigend onweer en verslapping tot een terugval tot 2 up, ik hou de wedstrijd nog eventjes spannend.

Achter mij zie ik wat minder vrolijke blikken. Glenn worstelt met zijn tegenstander, Niels heeft ook geen makkelijke prooi. Alleen captain oogt monter na 3 weken afwezigheid i.v.m. de B.A. Baracus behandelingen.

Tot de laatste hole is het voor Thomas spannend, maar helaas verliest hij op de 18e hole (1 up Heemskerk). Mijn partij  eindigt in een 3/1 winst. We hebben 2 punten.

Glenn strand op de 15e (4/3 Heemskerk). Niels krijgt zijn tegenstander uiteindelijk niet aan het wankelen en mag op de 16e zijn tegenstander feliciteren (3/2 Heemskerk).
Op dat moment weet de oplettende lezer dat we de partij al verloren hebben. MAAR captain Bas kan nog de eer redden van het team… Dus we wachten af, maar helaas Bas kan de eer niet redden en verliest op de 17e hole (3/1 Heemskerk).

Eindresultaat: 4-14 Heemskerk.

Met dit verlies eindigt ons avontuur in de hoofdklasse.

Na 4 competities en bijbehorende promoties is deze degradatie even wennen.

We weten nu wat we kunnen verwachten en waar we naar toe kunnen werken. Een ding is zeker: volgend jaar spelen we weer 1e klasse en gaan we ons opnieuw opmaken voor promotie terug naar de hoofdklasse!!

Mochten jullie in de toekomst goed gemutste gasten zien rondlopen in mooie blauwe jacks of grijze shirts, weet dan vooral: het zijn de jongens van het allereerste eerste in voorbereiding op terugkeer naar de hoofdklasse.

Natuurlijk bedank ik via deze weg alle overige club leden in het geschonken vertrouwen. Wij vinden het een eer om de club in den vreemde te mogen vertegenwoordigen.
Alle jaren als het allereerste eerste is dit geweest en zal zo blijven. Dank!!

En de ‘running gag’? Die is er (helaas) ook…

Namens het allereerste eerste sportieve groet,

Floris