19 Juli 2023 — Oplettende clubgenoten (en volgers van mij op Facebook) weten dat ik ben ‘verduckt’. Direct na Eend Vandaag heb ik mijn eigen tv-programma ‘Wetenschappelijke prietpraat’. In Duckstad ben ik notabel als professor Karel Scharrekop. In andere verhalen figureer ik als meteorietendeskundige professor Knipscheer of als de beroemde natuurfotograaf Karl Kapperschaar (http://www.astronet.nl/carl.html). Haha! Daarom prijkt Donald Duck op mijn golftas. Alweer jaren geleden cadeau gekregen van Martin Helder.

Wat heeft dit met golf te maken? De ochtend van de wedstrijd om de vierde Maandbeker postte ik een deel van een stripverhaal waarin Oom Donald opeens buitengewoon veel geluk had en de ene hole-in-one na de andere scoorde. Dat inspireerde mij enorm. En terwijl ik ’s ochtends assisteerde bij de wedstrijdleiding, hoopte ik net zo succesvol te zullen zijn.

De wedstrijdleiding had me verschoven naar de allerlaatste flight, startend op D1. In mijn flight de reeds genoemde Martin Helder, Huub Groen en Guus Janus. Zij bleken fraaie ballen te kunnen slaan. De D-holes (Duck-holes) vind ik persoonlijk makkelijker dan de E-holes (Eend-holes) of de C-holes (Canard-holes). Toch ging het op hole D5 mis en presteerde ik het om daar maar liefst 3 ballen het water in te slaan. Het bleef gelukkig de enige streep. En wonderwel ging het op de E-holes in weerwil van de regen helemaal voor de wind.

Wedstrijdleider Richard van Dam memoreerde dat ik dan eindelijk de maandbeker had gewonnen. In mijn vierwieler lag vaak een briefje met ‘Maandbekerplaats: courtesy Albert Krab’. Albert was vaak zo genereus mij zijn gewonnen parkeerplaats te gunnen omdat ik slecht ter been ben en hij toch altijd op de fiets naar Spaarnwoude komt. Ik riposteerde al tijdens Richards praatje. Ik heb namelijk wel degelijk eerder maandbekers gewonnen. Maar ja, wie herinnert zich dat? Er hangt geen bordje met maandbekerwinnaars op de gang.

Toen ik in het clubhuis arriveerde, stond Cora Niesten een beetje sip te kijken. Zij stond als eerste op het leaderboard, totdat onze flight als laatste binnenkwam. En haar had ik het nou juist zo graag gegund! Cora heeft mij vaak verwend met prachtige eenden, die ze maakt als prijs voor birdies. Die prijken thuis bij de steeds verder groeiende verzameling oude Donald Duck poppetjes. Volgende keer beter, Cora!

Tot slot veel dank aan sponsor Bastiaan Proost, de wedstrijdleiding en mijn flightgenoten. En niet te vergeten felicitaties voor Sonny Smit, die de parkeerplaats bij de lage handicappers kreeg.

Carl Koppeschaar