NGFActueel

Concept Verslag HS 4 – de Kennemer

By 11 april 2022No Comments

Woensdag 6 april zijn wij gaan voorspelen op Groendael, een negen holes golfbaan, gelegen in Wassenaar vlak bij Duindigt. Nu wordt er vaak denigrerend gedaan over negen holes banen, maar als je hier gespeeld hebt laat je dat wel achterwegen, want menig grote baan kan niet tippen aan de moeilijkheidsgraad, die je op deze baan voorgeschoteld krijgt. Waterhindernissen op zeer stratgische plaatsen, ook voor een tweede slag, diverse waste areas en greens waar iedere baaneigenaar jaloers op zou zijn, stimp rond de tien, hetgeen betekent dat het zeer lastig is om de juiste snelheid in te schatten. Na het voorspelen op woensdag kregen wij op donderdag de eerste teleurstelling te verwerken, nadat captain Paul meldde dat hij met ruim 39 graden koorts in zijn mandje lag en er vanuit ging dat hij vrijdags niet van de partij kon zijn, gelukkig was Henk bereid om de opengevallen plaats te vullen, waarvoor dank. Wel wij dienden dus op vrijdag de competitie te starten tegen de Kennemer en ook dat liep op een flinke teleurstelling uit. Nu zullen zij mogelijk iets meer aan dergelijke snelle greens gewend zijn en was hun handicap gemiddeld wat lager, maar om met een 16-2 nederlaag naar huis gestuurd te worden doet toch behoorlijk zeer. Nu hebben er natuurlijk ook wel hoogtepuntjes plaats gevonden, zoals in de singles bij Bert en Jan. Bert staat twee down met nog drie hole te spelen, hij slaat op hole zeven (par 3) zijn bal op de green, maar één plateau te hoog, zijn tegenstander ligt nog net buiten de green. Bert putt als eerste en weet met een backswing van 8 cm zijn bal met een sierlijk boogje in de hole te laten verdwijnen, slaakt een triomfantelijk kreetje en denkt met één down aan de laatste twee holes te kunnen beginnen, maar zakt vervolgens bijna letterlijk door de grond als zijn tegenstander de bal ook weet uit te holen en Bert om zijn nek valt. Jan strijdt op hole 13 (par 5) om een zo laag mogelijke score tot stand te brengen en de moed zakt hem bijna in de schoenen als de dubbele cijfers in zicht komen, maar gelukkig doet zijn tegenstander niet voor hem onder, waardoor Jan de hole met 10-12 op zijn naam mag schrijven. Helaas blijkt het niet voldoende om de match te winnen. Zoals bijna iedereen zijn tegenstander moet feliciteren.
We kunnen alleen constateren dat het een genot is om op een dergelijke baan te mogen spelen, ongeacht de uitslag. Komende vrijdag reizen wij weer naar Wassenaar, maar nu naar de vereniging Rozenstein, alwaar bij het voorspelen al duidelijk werd dat de greens daar van een beduidend mindere kwaliteit zijn en dan maar hopen dat het voor Groendael nog lastiger is als voor ons om op dergelijk greens de hole te vinden. Wordt vervolgd.

Wilfred v.K.

11-4-2022