Op 9 en 10 juli was het finaleweekend van de matchplay-kampioenschappen.
Een leuk weekend waar veel spelers naar uit kijken.

Vanwege het aantal spelers hoef ik zaterdagmorgen de 1/8 finale niet te spelen. Ik heb zoals dat heet; een bye. Reden te meer dat ik sta te popelen om in de middag te spelen.
Daar speel ik tegen Tonny Schnabilié. Helaas moet Tonny na 4 holes gespeeld te hebben opgeven, wat inhoudt dat ik op zondagmorgen de halve finale ga spelen.
Snel mijn tas naar de auto gebracht om te gaan kijken bij de andere spelers in de baan.
Er worden 3 leuke partijen gespeeld. Daphne tegen Liesbeth, Els tegen Helene en Carla tegen Monique.
Daphne, Els en Carla komen met winst binnen en de halve finale wordt gespeeld tussen Els en Daphne en Carla tegen mij.
Carla ken ik goed en heb lang geleden een mooie wedstrijd tegen haar gespeeld waar we het nog vaak over hebben. Wat maakte ze het mij toen lastig. Ik speel mijn beste spel en Carla toch ook enigszins vermoeid van de zaterdag kwam nu tekort en zo kon ik de winst snel naar mij toetrekken. Els en Daphne hadden een mooie strijd tot aan de 18e waar Daphne na een prachtige bal uit de bunker en één putt wint met 2 up.
Dus speel ik de finale tegen Daphne (Matchplay kampioen 2021).

Na de lunch gaan we van start en ik wil mijn spel van de ochtend graag voortzetten. Maar nee dus en ja dat is golf! Ongelooflijk mijn ijzers laten me in de steek (of ik mijn ijzers) en na 5 holes sta ik 3 down.
Gelukkig is daar ook mijn caddie Liesbeth. Én serieus zij kon het gevecht wat ik met mijzelf kreeg behoorlijk uitschakelen. Ik bleef rustig, paste mijn spel aan en merkte dat ook de slagen bij Daphne niet meer gingen zoals ik ze van haar ken.
Ik win 9, 10 en 11 en dan is het opeens weer gelijk. Gelijk op gaan we door, hole 15 verlies ik weer, 16 halve en dan 17 weer voor mij. AS door naar 18.
Geen spectaculaire mooie ballen maar keurig met 3 op de green en Daphne haar 3e slag gaat in de linkerbunker. Met helaas 2 slagen uit de bunker en een mooie putt maakt Daphne een bogey en moet ik mijn putt voor par van ± 50 centimeter voor de winst van de hole en de partij maken. Hoe spannend kan dat zijn, nou héééél spannend. Hij valt en ongelooflijk, geen hole voor gestaan en kampioen, zo blij!!

Daan Pas gefeliciteerd met je kampioenschap en Sjaak Vlaspoel runner-up. Je was heel dichtbij en je mag terugkijken op een mooi weekend en een prachtige prestatie. Daphne, dit jaar runner-up. Net te kort om te winnen maar je hebt een prachtig toernooi gespeeld waar je trots op mag zijn.
Als laatste wil ik de wedstrijdcommissie ontzettend bedanken. Geweldig hoe alles weer was geregeld. Én daar komt op een baan als Spaarnwoude aardig wat bij kijken. Namens alle spelers dank hiervoor!
Daarnaast dank ik alle medespelers, tegenstanders en de supporters die kwamen kijken, superleuk! Special thanks voor Liesbeth mijn caddie. Zo leuk als je als amateur/recreant golfster kan ervaren hoe belangrijk het kan zijn!

Een blije winnares
Francis Niessen