9 mei 2023 — Na een maanden lange voorbereiding was het dan eindelijk zo ver. De strijd om het kampioenschap op zondag 7 mei op golfbaan de Kromme Rijn tegen Zeewolde. En dit jaar gaat het om meer dan het kampioenschap want de winnaar promoveert naar de 1e klasse en houdt daarmee volgend jaar speelrecht op 27 holes. We hadden onze opdracht dan ook serieus genomen met veel matchplaywedstrijden in de winter, oefenwedstrijden tegen de Haarlemmermeersche en onze dames 36 holes, een trainingsweekend, groepslessen van Luuk, individuele lessen bij de eigen pro en één iemand zelfs lessen bij meerdere pro’s.

Op papier waren we de favoriet en vol goede moed gingen we de baan in. De zon begon zelfs te schijnen en de korte broeken kwamen weer tevoorschijn. En ja hoor Vera flikte het weer, met een lange put voor birdie was de winst binnen op de 8e hole. Francis en Liesbeth liepen voor ons en ook zij pakten de winst. Yolanda en Helga kwamen achter ons ook stralend aangelopen: 6-0 in de ochtend.

In de middag was er regen en mogelijk onweer verwacht. Gelukkig schoof het in de tijd steeds verder op dus ik hoopte nog op een droog einde. Na de eerste negen stond ik 1 up. Onze reserve Yvonne was inmiddels gearriveerd om ons aan te moedigen en wist te melden dat Francis al 4 of 5 up stond. De regenwolken trokken rond ons samen en de luchten begonnen steeds donkerder te worden. Het onweersgerommel begon, en dat kwam mijn spel niet ten goede. Mijn tegenstander probeerde me gerust te stellen door te zeggen dat het nog erg ver weg was. En plotseling was daar ineens een grote flits met een ontzettende donderslag vlak bij ons op de 14e hole. Ik liet mijn kar staan en sprintte mijn snelste 200 meter aller tijden naar het toiletgebouw. Binnen enkele minuten kwamen ook Vera en Helga met flightgenoten daar aan, en even later ook Yolanda. Het water kwam met bakken uit de hemel en het onweer ging maar door. Na bekomen te zijn van de eerste schrik, begon Vera de onderhandelingen om de wedstrijd te ‘halven’. Voor ons voldoende voor het kampioenschap. We wisten dat Francis al had gewonnen, wij stonden allemaal up…maar ja waar was Liesbeth en hoe stond zij er voor? Zeewolde was hier echter niet voor te porren en na circa 20 minuten met 8 dames opgesloten te hebben gezeten in een heel klein wc gebouwtje moesten we terug naar het clubhuis. In de hoop na een uur de wedstrijd te kunnen hervatten.

Om 18.15 mochten we weer de baan in en de captain had ons in tussentijd streng toegesproken. We gingen voor de winst! Op mijn 17e hole kwam Francis melden dat Vera en Liesbeth gewonnen hadden en we dus kampioen waren. Mijn tegenstander wilde de wedstrijd graag uitspelen en de punten voor haar team veilig stellen. Dat lukte haar ondanks haar goede spel niet. Met onze 17-1 winst bezorgden we de gastvrouw Kromme Rijn zelfs nog de 2e plaats ten koste van Zeewolde.

We hebben genoten van deze competitie met mooie banen, aardige tegenstanders en een bijzonder presentje van onze captain. Een marker met de tekst “we wouldn’t be the team that we are without you”. Een vooraankondiging alvast voor de Teco, want we willen door als team naar de 1e klasse.

Met dank voor alle aanmoedigingen de afgelopen weken en in het bijzonder aan Yvonne, dames 36 holes en de maandagochtend dames.

Els Prinse