2 mei 2023 — Onze derde wedstrijd was op de prachtige course van de West Friese.

Na 2 overwinningen en een gastheerschap was het vandaag de clash om de koppositie in de poule.
We speelden tegen Olympus dat, voordat er ook maar één bal was geslagen, zelf hadden gedacht dat ze
ongeslagen poule winnaar zouden worden.
Nu zou je denken dat dit met hun hcp’s die variëren van 7.1 – 13.4 best wel eens zou kunnen.
Maar in hun eerste wedstrijd kregen ze Old Course Loenen tegenover zich en hun
eerste heer had een + 0.7 hcp. ! (in de 4 de klasse) en de andere hcp’s waren met 5.6 – 11.6
“zelfs” voor Olympus te hoog gegrepen.
Alle teams behalve wij zelf dachten dat wij vandaag door Olympus zou worden opgerold,
maar dat liep toch even anders.

We begonnen de ochtendwedstrijden  met 1. Ton en Theo   2. Cees en Marcel   3. Bert en Paul.
Ton en Theo stonden een tijdje 2 up, maar moesten uiteindelijk genoegen nemen met een half.
Cees en Marcel begonnen gelijk met 1 up en die voorsprong werd nooit meer weggegeven 2 en 1 winst.
Bert en Paul kwamen na hole 2 op voorsprong en wat de tegenstanders ook tevergeefs probeerden
een prima 3 en 1 overwinning werd behaald.
5-1 voorsprong, wat een weelde tegen het “sterkere” Olympus.
Wat was nodig? maar 5 puntjes in de singles en we waren er.

Met Kees B. en ook Gerard en Lisanne W. als toeschouwers gingen we ervoor.
Cees begon voortvarend stond snel 3 up, zijn tegenstander kwam terug tot all square,
maar moest toch buigen voor onze eerste heer een mooie 3 en 1 zege.

Nog 3 puntjes nodig.

Ton speelde een ongelukkige wedstrijd in het begin kom hij zijn tegenstander aardig bijhouden,
maar in de 2de 9 was het over en uit 6 en 5 verlies.

Nog steeds 3 puntjes nodig.

Bert speelde een goede partij maar zijn tegenstander bleef maar steeds op voorsprong staan.
Het aantal holes slonk, maar een 2 down stand werd op het einde met een weergaloze putt
op hole 18 weggepoetst tot een all square.

Nog 2 puntjes nodig.

Theo speelde een jojo wedstrijd op voorsprong op achterstand lang ging het gelijk op maar
helaas moest hij zich toch met 4 en 3 gewonnen geven.

Nog 2 puntjes nodig.

Paul speelde een goede wedstrijd , maar een paar kapitale fouten werden hem fataal
en hij moest een 3 en 1 nederlaag slikken.

Nog steeds 2 punten nodig.

Ik kreeg als laatste heer te maken met een hcp 13.4 speler en als dit al niet erg genoeg was
speelde ik met een behoorlijk pijnlijke schouder wat ik had opgelopen tijdens het voorspelen op Dinsdag.
Aangezien onze reserve speler Kees Bruin ziek was moest ik toch spelen.
Ik kwam even op voorsprong maar na hole 8 keek ik toch tegen een 2 down score aan.
Vanaf dat moment was ik “on fire”.
Ik won hole 9 en 10 (birdie) en daarna probeerde mijn geschrokken tegenstander te forceren.
Met alleen voor hem geen goed resultaat.
Ik won elke hole van 11 tot en met 15 en dus ook de wedstrijd met 5 en 3.

Yes dat waren de 2 missing points.

Een zwaar bevochten 10 – 8 winst.

Volgende week een dubbele climax.
Wij spelen op de baan van Olympus tegen het eveneens ongeslagen Old Course Loenen voor het kampioenschap, en Liemeer en de West Friese beide nog puntloos voor de 4 de en 5 de (degradatie) plaats.

Marcel Pas