Koren op mijn molen” noemt clubvoorzitter Peter de Lange de opkomst, de sfeer en het groeiende clubgevoel op het Clubweekend ter gelegenheid van het 45-jarig bestaan.

Op zaterdag waren er zo’n 250 deelnemers aan de diverse wedstrijden, op zondag ongeveer 150. De eerste dag van het Clubweekend liepen opvallend veel jonge leden met de prijzen weg, op zondag waren de Spaarnwouders ‘van een zekere leeftijd’ aan de beurt.

Maar het ging dit Clubweekend (en evenmin op de Clubdag voor A-leden op 6 augustus en voor B-leden op 13 augustus) niet om de prestaties of de prijzen. Welk spel je ook speelde, je speelde als duo. Echtparen, vrienden, vriendinnen, vreemdgangers en pasgekoppelden deden mee aan de Vossenjacht of Texas Scramble, heel bijzonder dit weekend was ook dat er een Hole in One prijs (een E-Bike van Rad Power Bikes en een Robotgrasmaaier van Gardena) te winnen was op elke PAR 3, ons inziens nooit eerder waar dan ook gedaan, ze gingen footgolfen, eilandmikken of een neary scoren. Onderwijl werd er gelopen, gegolft en gepraat. Dat praten ging door op het overvolle terras, waar per tafel het streetfood werd bezorgd en de drankjes werden aangevoerd door een extra grote groep (ingehuurde) restaurantmedewerkers. De sfeer was top, de zon niet te brandend, het clubgevoel heerste.

Crew 45

Al op 8 januari vroeg voorzitter Peter de Lange aan Ron Engelmoer of hij de viering van het 45-jareig bestaan, het negende lustrum in het bestaan van golfclub Spaarnwoude wilde organiseren. Twee voorwaarden stelde Ron. Hij wilde zijn eigen team samenstellen en hij wilde een ruim budget. Zijn basisteam, genaamd Crew 45, werd gevormd door de woensdagmiddagzomeravonders Hans Veering, Angelo Camonier, Eddy Muller, Nana Bouwens (vanuit het bestuur) en met name Irma Molin. De eerste maanden werd vooral vergaderd over de opzet (aanvankelijk was het idee van het bestuur en de golfbaan Spaarnwoude (Gauke de Vries) om een Spaarnwoude OPEN te organiseren, daarnaast een clubdag voor A- en B-leden, echter toen Crew 45 zich over het idee boog, werd er al snel besloten dit niet te willen en alleen iets voor de leden te willen organiseren, zo gezegd zo gedaan. De laatste maanden ging het om de invulling en de feestelijke aankleding van de vier clubdagen. De enigszins wilde plannen van het eerste uur sneuvelden om diverse redenen. Zo ging het vuurwerk niet door, er kwam geen lasershow i.v.m. Schiphol, het vliegtuigje met Spaarnwoude 45-spandoek vloog niet, want de piloot had toch geen zin om op te stijgen. Maar Ron, Irma, Eddy, Hans en Angelo overlegden en vergaderen en zetten uiteindelijk een puik feestplan in elkaar.

Goochelaar, Tekenaar, Fotobooth, Dronevlieger & Discodames

Wat wel allemaal werd gerealiseerd, is te veel om op te noemen. Zichtbaar waren de vier gangen – of gangetjes, zo je wilt – die werden opgediend (van carpaccio tot ijs), grappig was de goochelaar die met zijn speeltafel over het terras zwierf, de karikatuurtekenaar die aan een tafeltje plaatsnam en in 6 min een tekening van iemand maakte, de Fotobooth waar je met een groepje een leuke foto kon maken, een Drone die boven de mensen in de baan en het terras vloog om filmpjes en foto’s te maken en vrolijk waren de liedjes die de twee DiscoDames van heuse singletjes draaiden vanaf het ‘rokersterras’. Al speelden de vrolijke vrouwen hun dansbare disco tot verdriet van Ruud Bossen niet zo luid als de Hollandse Ouwe-dj van 6 augustus, hun deuntjes waren zo aanstekelijk dat al ras de beentjes van de gerenommeerde Spaarnwoude-vamps Francis en Daphne op de geïmproviseerde dansvloer verschenen. Tafels werden weggeschoven. Vele, vooral vrouwelijke benen volgden hun voorbeeld, niet-dansers zochten met hun glas in de hand een goed heenkomen verderop op het terras.

Groeiend clubgevoel

Of je nu danste of niet, of je een andere saus wilde op je luiewijvenpatatjes of niet, overal zag je vrolijke gezichten, geanimeerde gesprekken en heen en weer rennend GraanvoorVisch-personeel. Overal zag je dat de club leeft. Zoals Peter de Lange in zijn afsluitende speech op zondagavond zei: “Wij zijn een grote club. Maar mensen kennen elkaar niet. Ik zou graag respect willen zien. Samendoen, saamhorigheid na alle ellende van de Covid. Het gaat niet om topgolf maar de club in ere houden. Deze vier clubdagen vormen volgens mij een zeer geslaagd evenement. Er is leuk met elkaar omgegaan, er is groeiend clubgevoel. Wij zijn – en ik ben – blij om lid te zijn. Deze dagen, daar doe ik het voor, ze zijn koren op mijn molen.”

Ger Laan

31-8-2022