11 November 2023 — Waar op andere golfbanen de winterherstelwerkzaamheden pas na 1 november in de planning staan, gaat Spaarnwoude al in oktober volop op de schop. Dat de baaneigenaar zo de NGF Najaarscompetitie 2023 van de eigen golfclub verregaand hindert, interesseert ze blijkbaar geen moer. Het is niet het eerste jaar dat de baan op de schop gaat op het moment dat veel leden nog tientallen tikken op hun abonnement hebben staan. Maar ja, de baan heeft zijn poen al binnen, waarom nog service bieden aan al die lastige klanten?

Waarom hierover klagen, waarom zo’n punt maken van het tijdstip van inderdaad hoognodig onderhoud? Nou, de devaluatie van hole E5 (qua stroke-index de op-twee-na moeilijkste hole) kostte het – oudere – herenteam van Spaarnwoude 2 de eerste plaats in de regionale NGF-Najaarscompetitie. En ook, als we Spaarnwoude’s eigen rekenwonder en ruimtebolleboos Carl Koppeschaar mogen geloven, het kostte ons ook de 6e (!) plaats in de nationale NGF Najaarscompetitieranglijst.

Waarom speelde die gekortwiekte E5 zo’n grote rol? Op de finaledag op 25 oktober speelden de vier teams (Haarlemmermeersche 1, KLM 1, Waterlandse 1 en Spaarnwoude 2) op Spaarnwoude hun ultieme wedstrijd. Na drie wedstrijden deelden Waterland 1 en Spaarnwoude 2 de leiding en na afloop van de ronde besloten de vier captains het resultaat op E5 te neutraliseren; er reden werktuigen door de baan, er kon met geen mogelijkheid gespeeld worden. Omdat op andere banen wél compleet gespeeld kan worden in oktober, moet er een resultaat worden ingevuld op het wedstrijdformulier. Je kunt niet zomaar een hole skippen dus. De uitkomst van het captainsberaad was dat alle teams op E5 2 stablefordpunten kregen. Dit was een puike oplossing voor Waterland 1 met hun lage handicap. Zij kregen voor een bogey op E5 inderdaad 2 stablefords. Spaarnwoude 2 sneed zich in de vingers want hun spelers (Huub Groen, Herman Jorwerda, Albert Krab en Hans Jutte) krijgen alle vier met hun respectieve handicap 3 stablefords voor een bogey. Laten we nou net dat ene puntje tekort komen in de eindrangschikking!

De basis voor die hoge rangschikking was eerder gelegd in de wedstrijden op Waterland, de Hoge Dijk en de Haarlemmermeersche gelegd. De eerste wedstrijd, op Waterland, maakte captain Huub gretig gebruik van zijn supersubs John Koehorst en Ger Laan.  De resterende drie wedstrijden speelde de kernploeg met een longhittende Hans Jutte, een altijd solide Herman Jorwerda, een immer enthousiasmerende Albert Krab en een vanuit zijn buggy alles regisserende captain Huub Groen.  Voorwaar een zestal golfers dat volgende jaar na deze zevende plaats op nationaal niveau weer tot grote hoogte kan stijgen. Hopelijk staan in oktober 2024 planningsakkefietjes van Golfbaan Spaarnwoude een mooie notering niet in de weg.

Misschien verdient het aanbeveling aan clubvoorzitter Peter de Lange om de laatste tranche van de Hans Brinkerconstructie (het laatste kwartaal van onze gezamenlijke abonnementsbetaling) niet op 1 oktober 2024 maar op 1 november 2024 aan Golfbaan Spaarnwoude te laten uitbetalen. Voor de zekerheid – om ook in oktober op een volledige qualifying baan te kunnen spelen.

Veel verdriet over de gemankeerde uitslag was er uiteindelijk niet. Bij een afsluitend etentje ten huize van Hans Jutte in Haarlem kregen we viskoekjes, cranberrykippelevertjeskoepoek, kipsaté en appelijsgebak voorgeschoteld. Dit alles, inclusief de pindasaus, was door Hans zelfgemaakt en werd overgoten door frisdroge Riesling en mierzoete dessertwijn – Hans zijn voortreffelijke keuze uit de keldercollectie. In die ruim geschakeerde collectie niet de flessen wijn die Hans geregeld bij elkaar slaat bij de Vrijdagvossen of de maandagcompetitie, die gaan naar vriendin en niet-golfster Karin. Dank Hans voor deze heerlijke afsluiting!

Ger Laan