7 September 2023 — Nadat Sjaak en ik elkaar hadden getroffen in de finale van de matchplay kampioenschappen en ik helaas verloor van Sjaak, was ik erop gebrand om de strokeplay dit jaar van hem af te pakken.
Sinds de geboorte van ons kindje eind februari heb ik weinig tijd op de golfbaan doorgebracht, dit was vooral te merken in de eerste ronde.

Mijn doelstelling was om gewoon lekker vrijuit te spelen en niet teveel van mezelf te verwachten, maar helaas zat in de eerste ronde veel tegen en viel er zeer weinig mijn kant op.
Dit resulteerde in een ronde van 84, mijn slechtste ronde van de laatste jaren, er was dus heel veel werk aan de winkel om dit nog een beetje recht te trekken.
Sjaak en Marijn stonden na de eerste ronde 7 slagen op mij voor met beide een rondje 77.

De tweede ronde ging voor mij een stuk beter, mijn approaches waren veel scherper, alleen viel er geen enkele birdie putt (op een tap in na), ik heb er zeker 7-8 gehad van binnen de 7 meter. Maar met veel parren wist ik een rondje 76 te maken. Jens maakte na zijn 78 in de ochtend een 77 in de middag, waardoor ik met nog 1 ronde te gaan 5 slagen achter Jens en 4 slagen achter Marijn stond.

Het klinkt gek, maar ik sta in dit soort wedstrijden liever achter dan voor, omdat ik vanuit een achterstand mijn beste spel speel, aanvallend.
In een aantal eerdere overwinningen in de strokeplay heb ik voorgestaan toen ik aan de laatste ronde begon en dan speel je toch anders, meer verdedigend en dat is juist niet mijn spel.
Met 8 parren en 1 bogey op de E holes was ik 4 slagen ingelopen op Jens en was Marijn voorbij gegaan. De D holes waren iets rommeliger met 1 birdie, 3 bogeys en 5 parren, wat resulteerde in een rondje 74. Niels en Max stonden 2 slagen op mij achter toen we aan de laatste ronde begonnen. Ik kon niet alleen maar op Jens letten, maar moest ook in mijn achterhoofd houden dat met een goede ronde Niels of Max mij voorbij konden gaan. Max maakte een goede ronde van 76 slagen waardoor hij gedeeld 2e werd met Jens.
Mijn laatste 2 rondes waren gelukkig goed genoeg om mijn slechte eerste ronde recht te trekken waardoor ik met 4 slagen voorsprong wist te winnen.
Komend seizoen komen er een aantal lage handicappers van de Houtrak naar Spaarnwoude toe, ik kijk er nu al naar uit om de strijd met ze aan te gaan in de match en strokeplay!

Ik wil Meike feliciteren met de overwinning van de dames en daarmee ook met de double dit jaar!
Ook wil ik Paul, Walter en Guus bedanken voor de voorbereidingen en het aanwezig zijn in de baan voor regelkwesties e.d.

Een trotse winnaar!

Daan Pas