Caspar Oidtmann is de winnaar geworden van de Vrijdag Vossen 18 holes Wintermatchplay, Jaap Siersema van de Vrijdag Vossen 9 holes Wintermatchplay. Jaap is vlak voor het afsluiten van de winterwedstrijden overleden. De door Jaap gewonnen beker, die voortaan als wisselbokaal zijn naam zal dragen, kreeg een prominente plek bij de crematie.
De bedoeling was dat de wintercompetities van de Vrijdag Vossen zouden worden afgesloten met een Texas Scramble op de A- en C-lus en een aansluitend diner in de Waterkant. Omdat het de natste dag van 2023 tot nu toe dreigde te worden, werd het spel gecanceld en alleen het diner geconsumeerd. De Vrijdag Vossen18 holes Wintermatchplay kende 65 deelnemers, de 9 holes variant 29 deelnemers. Bijna 40 (van de 93 deelnemende) Vossen zaten vanaf 12.00 uur op deze verregende vrijdag aan de dis. Twee vooraanstaande Vossen misten we vooral, aan tafel en bij de prijsuitreiking. Eerst Ria Jorwerda, die ons in november na een kort ziekbed ontviel en ten slotte Jaap Siersema, die in maart plotseling overleed. Jaap had wel al een onoverbrugbare puntenvoorsprong opgebouwd in zijn matchplaycategorie. De bij zijn overwinning horende beker stond aan het voeteneinde op Jaap zijn kist bij de crematie. “Zo heeft Jaap toch nog een beetje van zijn overwinning kunnen genieten”, zei wedstrijdleider Rob Hulsman, die ook meldde dat de wisseltrofee voor de winterwinnaar bij de Vossen op 9 holes voortaan de Jaap Siersema Bokaal zal heten.
Ria Jorwerda’s man Herman was wel aanwezig bij het diner. Hij vertelde, olijk lachend maar met een trieste twinkeling, dat hij op de eerste wedstrijd na het overlijden van Ria de neary sloeg op D3. Hij vierde zijn mooie slag met ‘een vuistje voor Ria’. Want Ria stond (en staat) bekend om haar haast feilloze par-3 benadering en haar talloze nearyprijzen, meestal op ‘haar hole’ D3. Chapeau Herman!
De eindstanden:
Vrijdag Vossen 18 holes Wintermatchplay
  1. Caspar Oidtmann 26 wedstrijdpunten
  2. Hans Portegies 23 wedstrijdpunten
  3. Rob Hulsman 22 wedstrijdpunten
Vrijdag Vossen 9 holes Wintermatchplay
  1. Jaap Siersema 25 wedstrijdpunten
  2. Albert Siersema 23 wedstrijdpunten
  3. Dini Schaafsma 21 wedstrijdpunten
Na  het vrolijke woordje van Caspar Oidtmann (“Ik bedank vooral Pim Dijkermans, mijn gymleraar op de lagere school”) maakte Rob Hulsman bekend dat voortaan van de 23 wedstrijden de beste 16 resultaten tellen. Zo maak je niet meer kans als je meer wedstrijden speelt maar kun je op vakantie of je slechtste resultaten wegstrepen. Dit voorstel werd bij acclamatie aangenomen. Rob Hulsman en Dini Schaafsma (en in kielzog haar Cees) werden namens iedereen bedankt voor hun niet aflatende ijver en improvisatievermogen bij de organisatie van weer een topwinter voor de Vossen. Het was de bedoeling dat sommige Vossen na afloop nog zouden deelnemen aan het grootscheeps opgezette Inrange Event met onze nationale topspeler Joost Luiten. Maar ja… de natste vrijdag van 2023.
Foto’s: Anneke Schelvis
Tekst: Ger Laan