8 September  2023 — “Klein maar fijn” betekent dat iets of iemand ondanks het kleine formaat toch mooi/goed/leuk/lekker, enzovoort is. Het is een standaarduitdrukking geworden omdat het zo leuk rijmt.

De uitdrukking was zeker van toepassing op de maandagse zomeravondcompetitie. We startten soms met maar 12 spelers. Maar dat mocht de golfpret niet drukken. En die pret, zo moet worden gezegd, was grotendeels toe te schrijven aan de bezielende wedstrijdleiding door Sonny Smit. Begonnen als assistent van Dick Ploeg, die er na een paar weken mee ophield, ontfermde hij zich in zijn eentje over de wedstrijden en deed dat zichtbaar en hoorbaar met veel plezier. Tijdens de hittegolf kwam hij in een buggy ijsjes brengen naar de bijkans smeltende spelers. Wat was dat een welkome verkoeling! En omdat we laat binnenkwamen, zorgde hij alvast dat er bittergarnituren klaarstonden.

Het hoogtepunt van de avond was altijd de prijsuitreiking. Met onvervalste Amsterdamse humor werden de wedstrijdpunten uitgedeeld, de eerste drie bij zowel de hoge als de lage handicappers beloond met een golfballetjes en voor de eerste prijs ook de door Jan Koster en Cora Niesten gesponsorde flessen wijn, de birdies met de door Cora kunstzinnig vervaardigde vogeltjes, en verder beloninkjes voor neary’s en sneary’s als die waren uitgezet. Bij de bijzondere verrichtingen had de groep niet altijd succes. Dan werden de prijzen naar de volgende week doorgeschoven.

Bij de afsluitingswedstrijd speelden we op advies van Jaap Gelens een vier stokken. Gewapend met putter en slechts drie clubs naar eigen keuze, gingen we voor 9 holes de baan in. Wat een openbaring! Sommigen kwamen met meer stablefordpunten binnen dan bij gebruik van de reguliere 14 clubs. Zelf had ik naast mijn putter gekozen voor een houten 3, een hybride 7 en een pitching wedge. Tot mijn verbazing zag ik enkelen ook met hun fairway wood of hybride approachen en putten. Die hadden in plaats van hun putter – heel slim – gekozen voor een andere, voor hen veel handiger te gebruiken club.

Ons afsluitende diner werd een echt feestje. Cora vertelde in haar toespraak dat Sonny door zijn precisie en eerlijkheid bij wedstrijdvraagstukjes ook best schoolmeester had kunnen worden. En vanwege zijn humor een carrière als conferencier is misgelopen. Natuurlijk hebben wij Sonny die avond in het zonnetje gezet. Zo waren we er bijtijds achter gekomen dat hij tango danst en kunst schildert. Het is een afsluitingsavond geworden die we nooit meer zullen vergeten.

Carl Koppeschaar